Книга «7 граней/таланту» Білла Бонстеттера та Ешлі Бауерс практично недоступна широкому читачеві, оскільки видана обмеженим тиражем під егідою TTI Success Insights Ukraine. Її неможливо знайти на ринку «Петрівка», її неможливо придбати у книгарнях, хоч тема дуже важлива – як розкрити свій талант? І як розкрити таланти своїх підлеглих?
Любомира Протасюк,
Шеф-редактор ThePharmaMedia
В структурі рейтингу найуспішніших фармкомпаній світового рівня відбулися певні зміни. Проте загалом всі учасники цього списку залишаються одними й тими ж. Розглянемо ключові чинники зростання та найкращі продукти десятка лідерів галузі.
1. Johnson & Johnson
Виторг у 2023: $85.16 мільярда. Виторг у 2022: $79.99 мільярда. Зростання: +6.5%
У 2023-му продажі Johnson & Johnson склали $85,16 мільярда, при цьому минулого року компанія розширила свої основні підрозділи, запровадивши структурні зміни, зокрема виділила Kenvue. В зв’язку з цими трансформаціями американський фармвиробник очікує забезпечити щорічне зростання від 5% до 7% з 2025 по 2030 рік.
Минулого року драйверами росту виручки Johnson & Johnson стали Stelara, який заробив $10,86 (порівняно з $9,72 мільярда минулого року), а також Tremfya, виторг від якого зріс на 18% до $3,15 мільярда. Також Johnson & Johnson продовжує досягати великих успіхів у ніші онкології: минулого року загальна вартість підрозділу зросла на 10,5% до $17,66 мільярда, і лідерами в цій сфері стали Darzalex, Imbruvica та Carvykti.
Що стосується інших показників американського фармгіганта, то продажі ліків
від інфекційних захворювань впали на 19% до $4,4 мільярда;для лікування хвороб ЦНС зросли на 3,6% до $7,14 мільярда;від легеневої гіпертензії підскочили на 11,6% до $3,82 мільярда;від кардіометаболічних розладів скоротилися на 5,5% до $3,67 мільярда.
Згідно з анонсованими планами, наступного року компанія чекає, що її фармацевтичний підрозділ заробить $57 мільярдів.
2. Roche
Виторг у 2023: $65.32 мільярда. Виторг у 2022: $66.26 мільярда. Зростання: -7.2%
На тлі деякого зниження продажі фармацевтичного підрозділу досягли $49,6 мільярдів, й чималий внесок у цей показник внесли офтальмологічний засіб Vabysmo ($2,7 мільярда) і онкопрепарат Tecentriq ($4,2 мільярда). Втім, справжніми блокбастерами минулого року визнали препарат для лікування розсіяного склерозу Ocrevus, який заробив $7 мільярдів, і антитіло від гемофілії А Hemlibra, виторг якого склав $4,6 мільярда.
Дещо просіли продажі тріо Rituxan, Herceptin і Avastin, які колись були основними генераторами прибутку компанії, та останнім часом колишні хіти атакують біосиміляри.
Аналітики звертають увагу на потенціал портфелю розробок компанії, що намагається зміцнити свої позиції в нацпопцлярніших терапевтичних нішах через ліцензійні та M&A-угоди/
3. Merck (MSD)
Виторг у 2023: $60,1 мільярда. Виторг у 2022: $59,3 мільярда. Зростання: +1,4%
Торік 41% загального доходу Merck прийшлося на препарат, термін дії патенту якого закінчиться у 2028-му. Так, мова про знаменитий онкоблокбастер Keytruda – минулого року він став найбільш продаваним препаратом у світі. А це привід не стільки для гордості, скільки для суму: компанія потрапила у велику залежність від одного продукту.
Втім, очікується, що імпульс Keytruda збережеться ще кілька років. Деякі аналітики навіть прогнозують, що продажі цього онкопрепарату у 2025 році досягнуть $30 мільярдів. Значить, у Merck ще є час знайти достойні варіанти на заміну.
Щоб розширити свій портфель розробок Merck активізувалася фронті M&A,зокрема, викупила Acceleron та Prometheus. І, як заявив на початку цього року генеральний директор Merck Роберт Деві, компанія розглядатиме варіанти для поглинань і надалі.
Читайте такожMerck отримала добро на майбутній блокбастер від легенево-артеріальної гіпертензії
4. Pfizer
Виторг у 2023: $58,5 мільярда. Виторг у 2022: $100,3 мільярда. Зростання: -41%
Про це вже писано-переписано, тож варто просто нагадати, що величезний мінус, який спостерігається у доходах Pfizer у порівнянні з позаминулим роком, пояснюється закінченням ковідної пандемії. Минулого року продажі вакцини Comirnaty впали на 70% до $11,22 мільярда, хоча доходи від Paxlovid зросли на 92% до $1,28 мільярда.
З іншого боку, Pfizer має кілька ключових препаратів і вакцин з непоганим потенціалом. Наприклад, щеплення від РСВ минулого року принесло $890 мільйонів, а Nurtec ODT майже став блокбастером, заробивши у 2023 році $928 мільйонів – після $213 мільйонів у 2022-му.
І хоча минулий рік став для фармгіганта порою поверненням до реальності, він також був роком потенційно доленосних трансформацій: було закрито викуп потужного розробника протипухлинних кон’югатів Seagen. Очікується, що це поверне Pfizer лідерство в галузі онкології.
5. AbbVie
Виторг у 2023: $54,3 мільярда. Виторг у 2022: $58,1 мільярда. Зростання: -6%
Для AbbVie, утвореної у 2013 році, потрапити до п’ятірки найпотужніших фармгігантів світу через десять років – вражаюче досягнення. Й значною мірою компанія має завдячувати Humira — колись найбільш грандіозного фармацевтичного блокбастеру, який зараз стикається з конкуренцією з біосимиілярами у США. Втім, попри це минулого року знаменитий препарат для лікування аутоімунних захворювань заробив $14,4 мільярда.
Хоча темпи ерозії Humira не такі катастрофічні, та все ж прискорюються. Тож сьогодні AbbVie розраховує на новий дует — Skyrizi та Rinvoq – які мають компенсувати їй падіння виторгів від Humira. Та поки що сильних результатів пари цієї було недостатньо, щоб подолати падіння Humira, тому глобальні продажі компанії впали на 6%.
Окрім імунології, AbbVie має сильні позиції в онкології, естетиці, нейронауці та офтальмології, й лючові бренди компанії за межами Humira продовжують розвиватися, за винятком хіба що Imbruvica.
Також варто нагадати, щонедавно AbbVie придбала розробника перспективних онкопрепаратів ImmunoGen, що додало в її портфель препарат Elahere для лікування резистентного раку яєчників, уже схвалений FDA. Зараз AbbVie прагне перевести його на більш ранні лінії терапії.
6. Sanofi
Виторг у 2023: $46,6 мільярда. Виторг у 2022: $45,2 мільярда. Зростання: +0,2%
Аналітики вже порівнюють французьку групу з Merck, оскільки вона починає впадати в залежність від одного продукту. У цьому випадку йдеться про Dupixent. Минулого року продажі антитіла, створеного Regeneron, підросли на 34% і принесли Sanofi 10,7 мільярда євро – а це близько 25% доходу французького виробника.
Dupixent, який тепер «набрав» п’ять показань до застосування, продовжує демонструвати позитивну динаміку з моменту первинного схвалення FDA проти атопічного дерматиту в 2017 році. Очікується, що розширення до лікування хронічної обструктивної хвороби легень сприятиме подальшому зростанню.
Та у французького фармацевтичного гіганта є набагато більше, ніж один Dupixent, зокрема Sanofi зміцнюється в ніші орфанних хвороб і вакцин.
У грудні компанія опублікувала свій план довгострокового зростання, в якому визначила три препарати як потенційні драйвери росту: амлітелімаб, фрексалімаб і SAR441566 — вони нібито зможуть забезпечити по 5 мільярдів євро або більше щорічного виторгу. Згідно з даними Sanofi, нещодавні та майбутні лончі компанії генеруватимуть по 10 мільярдів євро щорічно до 2030 року.
7. AstraZeneca
Виторг у 2023: $45,81 мільярда. Виторг у 2022: $44,35 мільярда. Зростання: +3,3%
Найбільше зростання — 20% — британській компанії знову забезпечила онкологія. В комплесі протипухлинні засоби принесли AstraZeneca $17,1 мільярда, і на Enhertu припав один з них. Імуноонкологічний дует Imfinzi та Imjudo разом забезпечили продажі в розмірі $4,2 мільярда, що на 55% більше, ніж у минулому році. Та найбільший виторг забезпечив Tagrisso -в $5,8 мільярда.
Щодо інших галузей, то $1,6 мільярда приніс біопрепарат від астми Fasenra. Гарні результати також продемонстрував кардіометаболічний препарат Farxiga, але цей успіх не надовго: він входить до числа перших 10 продуктів, на які доведеться робити знижку в США відповідно до нашумівшого Закону про зниження інфляції (IRA).
8. Novartis
Виторг у 2023: $45,44 мільярда (триваюча діяльність). Виторг у 2022: $42,21 мільярда. Зростання: +7,7%
Минулого року Novartis виділила свій знаменитий бізнес із виробництва генериків і біоподібних препаратів. Через відокремлення Sandoz продажі материнської компанії впали, як і її рейтинг серед лідерів «бігфарми». Та все ж минулого року поточний бізнес швейцарського виробника зріс на 10% у незмінних валютах до $45,4 мільярдів доходу.
Левову частку доходів Novartis забезпечили кардіопрепрат Entresto та засіб від розсіяного склерозу Kesimpta. Також привернули увагу інвесторів радіофармпрепарат Pluvicto та інгібітор CDK4/6 Kisqali.
Що стосується M&A-угод, то минулого року Novartis придбала розробника перспективного прперату для лікування IgA-нефропатії Chinook Therapeutics плюс провела низку дрібніших операцій. Загалом, напрямки, на яких зосередилася компанія, окрім традиційних малих молекул і біопрепаратів, – це РНК, радіоліганди, клітинна та генна терапія
9. Bristol Myers Squibb
Виторг у 2023: $45,0 мільярдів. Виторг у 2022: $46,2 мільярда. Зростання: -2%
2023 рік ознаменував для Bristol Myers Squibb собою початок перехідного періоду: компанія проходить через загрозливі патентні «урвища» та загрози, пов’язані з Законом про зниження інфляції (IRA) — і все це під керівництвом нового генерального директора.
Продажі онкопрепарату Opdivo у 2023 році склали пристойні $9 мільярдів, а от новіший протипухлинний засіб CAR-T-терапії Abecma підвів Bristol Myers Squibb. Продажі Abecma минулого року постійно знижувалися, зрештою впавши на 20% і зібравши усього $472 мільйони у загальних річних продажах. На думку керівництва компанії, препарат жертвою «висококонкурентного ринку».
Втім, компанія та її новий генеральний директор Кріс Бернер налаштовуються на майбутнє зростання як у довгостроковій, так і в короткостроковій перспективі. Й цьому посприяють дві недавні покупки Bristol Myers Squibb — Karuna Therapeutics і RayzeBio.
10. GSK
Виторг у 2023: $38,4 мільярда. Виторг у 2022: $36,1 мільярда. Зростання: +3,4%
Один із головних двигунів зростання компанії — вакцина проти оперізуючого лишаю Shingrix, продемонстрував зростання на 17%. Також вдалим був лонч вакцини проти респіраторно-синцитіального вірусу Arexvy – першого в світі варіанту імунізації проти РСВ для дорослих віком від 60 років.
Також GSK поступово нарощує свій відносно новий онкологічний портфель, у якому найсильнішими вважаються Ojjaara, Jemperli та Zejula. Окрім того компанія збирає власний набір популярних на сьогодні кон’югатів.
Що стосується розвитку бізнесу, минулого року компанія GSK заплатила $2 мільярди за покупку Bellus Health і придбала таким чином кандидата від хронічного кашлю камліпіксант. Він виглядає більш привабливим після того, як гефапіксант – конкурент від Merck — зазнав регуляторної поразки у США.