Книга «7 граней/таланту» Білла Бонстеттера та Ешлі Бауерс практично недоступна широкому читачеві, оскільки видана обмеженим тиражем під егідою TTI Success Insights Ukraine. Її неможливо знайти на ринку «Петрівка», її неможливо придбати у книгарнях, хоч тема дуже важлива – як розкрити свій талант? І як розкрити таланти своїх підлеглих?
Медді СевіджRole,Бізнес-кореспондентка ВВС, Стокгольм
Швеція має світову репутацію країни, що обстоює гендерну рівність - тож чому дедалі більше молодих жінок підтримують тренд, який заохочує звільнення з роботи?
25-річна Вілма Ларссон раніше працювала в продуктовому магазині, будинку для літніх людей і на фабриці. Але вона залишила роботу рік тому, щоб жити за гроші свого хлопця - і каже, що ніколи не була такою щасливою.
"Моє життя стало м'якішим. Я не живу у боротьбі, я не живу у стресі", - каже вона.
Її хлопець працює дистанційно у фінансовій сфері, і поки він проводить дні за ноутбуком, вона займається в спортзалі, п'є каву або готує їжу. Вони обоє виросли у невеликих містах у центральній Швеції, але зараз багато подорожують, а зимують на Кіпрі.
"Кожен місяць він дає мені зарплату зі своїх грошей. Але якщо мені знадобиться більше, я попрошу в нього. Або, якщо витрачу менше, – я просто відкладаю решту", – пояснює Вілма.
Вона розповідає про своє життя в Instagram, YouTube і TikTok, де вона зібрала 11 000 підписників. Деякі з її публікацій отримали майже 400 000 лайків, хоча вона каже, що не отримує доходу від свого контенту.
Вона використовує хештеги "hemmaflickvän" і "hemmafru" (шведською означає "дівчина, що залишається вдома" та "домогосподарка") і називає себе soft girl, або "м'якою дівчиною" – такою, що має більш м'який, жіночний спосіб життя, а не зосереджується на кар'єрі.
З кінця 2010-х років стиль життя soft girl став мікротрендом у соціальних мережах у різних куточках світу. Але у Швеції – після пів століття політики, спрямованої на сприяння сім'ям із подвійним доходом, де працюють і чоловік, і дружина – нещодавня популярність цієї концепції викликала здивування та розкол.
Найбільше щорічне опитування молоді у Швеції – Ungdomsbarometern – вперше привернуло увагу до тренду soft girl у країні рік тому - коли молоді люди віком від 15 до 24 років називали його, коли їх просили передбачити тенденції на 2024 рік.
Інше дослідження, опубліковане Ungdomsbaromatern у серпні цього року, показало, що це навіть стає бажанням серед молодших школярок: 14% дітей від 7 до 14 років вважають себе "м'якими дівчатами".
"Йдеться про те, щоб відійти від ідеалу "дівчини-боса", який ми спостерігали протягом багатьох років, коли існують дуже, дуже високі вимоги до успіху в кожному аспекті життя", – пояснює Йоганна Геранссон, дослідниця Ungdomsbarometern.
Немає офіційних даних про кількість молодих "м'яких дівчат", які взагалі кидають роботу та живуть за рахунок своїх партнерів, як Вілма Ларссон, і Геранссон каже, що їх, імовірно, невелика частка.
Але цей тренд все одно став головною темою для розмов у Швеції, починаючи від газет і закінчуючи панельними дискусіями в Альмедалені – масштабній щорічній міжпартійній політичній події – та на шведському державному телебаченні.
Гудрун Шиман, співзасновниця і колишня лідерка шведської феміністичної партії Feministiskt initiativ, каже, що брала участь у останніх дебатах з цього питання. Вона вважає, що жінки, які живуть за рахунок своїх партнерів, є "дуже небезпечним" явищем і "кроком назад" для гендерної рівності.
Шиман стверджує, що на молодих шведів вплинув правий коаліційний уряд країни, який співпрацює з націоналістичною партією "Шведські демократи", а також більше поширення популізму в Європі та Сполучених Штатах.
Вона також вважає, що у Швеції недостатньо знають про життя у країні до того, як вона прийняла політику, спрямовану на просування гендерної рівності, таку як субсидування догляд за дітьми та спільна відпустка по догляду за дитиною.
"Сучасні молоді жінки не згадують про те, як жінкам доводилося боротися за свої права – право на роботу, право на зарплату та право на економічну незалежність", - каже вона.
Натомість на іншому кінці політичного спектра Партія шведських демократів позитивно ставиться до тенденції soft girl.
"Я думаю, що люди повинні самі вирішувати своє життя, - каже Деніс Вестерберг, речниця молодіжного крила партії. - І якщо у вас є економічна можливість жити за рахунок партнера - добре для вас".
"Ми все ще живемо у країні, де є всі можливості для кар'єри. Ми все ще маємо всі права, але ми маємо право вибрати жити більш традиційно", - додає вона.
Крім ідеологічних дебатів, дискусії зосереджені на соціальних і культурних факторах, які можуть вплинути на те, щоб молоді жінки залишали роботу або принаймні прагнули вести більш "м'який" спосіб життя.
Швеція має репутацію країни, що забезпечує баланс між роботою та особистим життям: більшість працівників отримують шість тижнів відпустки на рік, і менше 1% працюють понад 50 годин на тиждень.
Тим не менш, дослідження Ungdomsbaromatern свідчать про підвищення рівня стресу серед молодих людей, і пані Геранссон вважає, що тренд soft girls може бути продовженням нещодавніх глобальних робочих трендів, таких як "тихе звільнення", яке заохочує працівників не перенапружуватися.
Тим часом вікова група покоління Z (народжених між 1997 і 2012 роками) створює контент у соціальних мережах, який заохочує вільний час, а не кар'єрні цілі, і перебуває під його впливом.
"Якщо ви подивитесь на контент про спосіб життя в соціальних мережах сьогодні, про роботу там насправді не так багато, набагато більше - про фізичні вправи та здоров'я", – пояснює Геранссон.
"І якщо в молодих людей саме таке уявлення про те, як виглядає звичайне життя, то, звісно, вони цілком можуть не бути в захваті від того, щоб проводити вісім годин на день в офісі", - додає вона.
Але, мабуть, найбільше обговорюють те, чи є ця тенденція відповіддю на обмеження новаторської політики гендерної рівності Швеції.
Поряд зі Словенією, Швеція має найвищу частку працюючих матерів у Європі, але державна статистика показує, що жінки в гетеросексуальних парах досі виконують більшу частку домашньої роботи та догляду за дітьми, ніж чоловіки.
Вони також беруть 70% оплачуваної державою відпустки по догляду за дитиною і частіше йдуть на лікарняний через стрес. Тим часом, попри те, що розрив у доходах між чоловіками та жінками залишається нижчим за середній показник по ЄС (12,7%), з 2019 року він зупинився на рівні близько 10%.
Вілма Ларссон, яка хоче мати дітей у майбутньому, своє рішення залишитися вдома частково пояснює тим, що вона бачить, як старшим жінкам буває важко поєднати кар'єру та домашнє життя.
"Я думаю, що багато жінок відчувають вигорання від своєї роботи, — каже вона. - І я думаю про мою маму та її маму, мою бабусю та мою сестру, усіх. Вони завжди в такому стресі".
Керівник відділу аналізу та моніторингу політики Петер Вікстрьом у фінансованому державою Агентстві з гендерної рівності Швеції також вважає, що тенденцію soft girl можна розглядати як "раціональну реакцію" на "вимоги" суспільства від молодих жінок.
Шока Арман, економістка одного з найбільших пенсійних фондів Швеції SPP, каже, що вона не вірить, що достатня кількість шведських молодих жінок покинуть роботу, щоб це вплинуло на економіку країни.
Однак вона працює над підвищенням обізнаності шведок про те, що відмова від робочої сили (як і неповний робочий день) може вплинути на їхні особисті фінанси, від заощаджень і пенсій до рівня зарплати, якщо вони повернуться до роботи.
Арман сподівається, що нинішні дебати про "м'яких дівчат" послужать тривожним дзвіночком як для політиків, так і для бізнесу про те, що потрібно й надалі працювати над тим, щоб усунути наявну структурну нерівність у Швеції.
"Я думаю, що більше занепокоєння викликає джерело цього - а саме проблеми з психічним здоров'ям, виснаження тощо - бо це впливає не лише на кількох молодих дівчат, які сьогодні хочуть залишатися вдома", – каже вона.