Мой кабинет
Каталог работодателей
  • Аптеки
  • 250 вакансий
  • Другое
  • 50 вакансий
  • Маркетинг
  • 26 вакансий
  • Медицина
  • 351 вакансий
  • Продажи
  • 254 вакансий
  • Производство
  • 15 вакансий
Рекомендуем книгу
7 граней/таланта

Книга «7 граней / таланта» Билла Бонстеттера и Эшли Бауэрс практически недоступна широкому читателю, поскольку издана ограниченным тиражом под эгидой TTI Success Insights Ukraine. Ее невозможно найти на рынке «Петровка», ее невозможно приобрести в книжных магазинах, хотя тема очень важная – как раскрыть свой талант? И как раскрыть таланты своих подчиненных?

Олег Петренко, голова Національної служби здоров'я, про перші кроки на новій посаді та процес створення нового держоргану

Новопризначений голова Національної служби здоров'я розповідає про перші кроки створення нового органу та його роль в медичній реформі.

Національна служба здоров'я України (НСЗУ) – новий орган, який керуватиме фінансовою системою медицини в Україні. На першому етапі реформи через Національну службу держава буде фінансувати роботу сімейних лікарів, терапевтів і педіатрів. Надалі вся система медицини буде оплачуватися через Нацслужбу здоров'я. Фактично створений орган керуватиме всією системою фінансування медицини в Україні.

27 грудня 2017 року Уряд ухвалив рішення про створення Національної служби здоров'я. На початку лютого 2018 року Кабмін оприлюднив постанову про створення Нацслужби здоров'я. Про проведення відбору на посаду голови НСЗУ оголосили 7 лютого. А вже 27 лютого Національне агентство України з питань державної служби провело конкурс на посаду. За результатами конкурсу переміг Олег Петренко, який 15 років працював у приватному секторі медицини та на момент конкурсу був заступником генерального директора з питань стратегічного розвитку «Isida-IVF».

Офіційне призначення Олега Петренко відбулося 28 березня 2018 року.

Delo.UA першим зустрілося з головою Національної служби здоров'я та дізналося, як саме побудують НСЗУ, коли нова служба запрацює та як зміниться принцип розподілення коштів у медицині. 

На якій стадії створення Національної служби здоров'я України?
Якщо проводити аналогію із народженням дитини, створення служби на стадії внутрішньоутробного розвитку, але є «передвісники пологів». Зачаття відбулося 19 жовтня 2017 року із прийняттям Закону №2168-VIII «Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг і лікарських засобів». Згодом, 27 грудня, було прийнято постанову про утворення нового центрального органу виконавчої влади, юрисдикція якого поширюється на всю територію України. Рівно місяць тому на відкритому конкурсі обрали голову, яким став я. Ми «виносили» цю дитину, і момент мого призначення можна назвати її народженням.

Уявіть собі, що ця дитина народилась, мама в особі МОЗу й держави загалом щасливі, що в них є Національна служба здоров'я, і відразу від цього немовляти вимагають: «Пішов! Поїв! Умився! На горщик!». Ця аналогія доволі значуща, адже демонструє реальний стан справ. Ми створили надважливу структуру для системи фінансування медичних послуг через новий механізм, яка вже за три місяці повинна функціонувати як слід. З одного боку, це дуже стислі терміни, з іншого — саме так реформи й робляться.

При цьому, згідно із законом, тільки голова служби, призначений офіційно на посаду, може реєструвати новий орган. Ось мене призначили, і тільки протягом трьох робочих днів я зможу зареєструвати центральний орган виконавчої влади. У мене з'являться повноваження. Після цього зможу піти зареєструвати його в контролюючих органах, подам документи на печатку, зроблю собі ЄЦП, погоджу організаційну структуру і штатний розклад та інше. Це перша частина.

Що відбуватиметься далі? 
Переді мною покладуть білий аркуш і скажуть: «малюй». З одного боку, це добре, тому що можна сформувати, на мій погляд, організацію нової культури. З іншого боку, існує велика кількість ризиків.

Сьогодні в нас уже є загальне бачення основних процесів, цільова організаційна структура, описані процедури. Проте ще немає людей і приміщення. Коли я уявляю цю величезну організацію та розумію, що основний ресурс — це талановиті кадри, а саме їх поки що немає, мені стає лячно. У мене є невелика команда та велика кількість зустрічей і перемовин на різних стадіях. Комусь дуже цікаво, але ризиковано. А хтось чекає, коли НСЗУ запрацює та продемонструє перші здобутки. Більшість цих людей — зі стабільного корпоративного сектору, які звикли до спокійного й прогнозованого життя. Важко вмовляти. Та й взагалі новаторів завжди було мало. 

Тоді як ви сформуєте команду?
Спочатку це будуть тимчасові переведення з МОЗу, інших міністерств та центральних органів виконавчої влади. Чому? Для того, щоб найняти перших державних службовців, працівників відповідно до Закону «Про державну службу», мені потрібно провести конкурс, а це займе щонайменше 45 днів.

Я гадаю, що конкурси ми розпочнемо з кінця квітня, коли сформуємо відповідну комісію в НСЗУ.

Уже з червня НСЗУ повинна розпочати контрактувати заклади первинної ланки, а в липні плануються перші виплати надавачам. Поки проходитимуть конкурси на посади державної служби, доречно паралельно провести підготовчі роботи. Адже для того, аби почати роботу органу, мені потрібно провести тендери на закупку всього необхідного. Закупити олівці, ручки, папір, комп'ютери, стільці й тощо, щоб просто забезпечити команду всім необхідним. Я вже не кажу про нормативну базу, яку самотужки я не підготую. Саме з цією метою я скористаюсь ресурсами відомства.

Команда формуватиметься «з коліс». Очікую, що в числі перших будуть певні ключові люди, на яких я можу покластися. Я сподіваюсь, після переводу або коли вони пройдуть конкурс. І ось коли їх стане п'ятеро, ми зможемо разом проводити конкурси в НСЗУ. Такий важкий технічний порядок організації команди центрального органу виконавчої влади.

Проте це лише початок, бо цю критичну масу талантів потрібно нарощувати. На мій погляд, цей процес триватиме до трьох років. Такий «вічний» конкурс.

Я би ще зробив акцент на навчанні. Адже знайти фінансиста чи бухгалтера не так важко. А ось аналітиків медичного ринку, фахівців із формування тарифів, наприклад, практично нереально. Один із шляхів — шукати розумних людей, які готові навчатися й переймати європейський досвід. Проте для цього потрібен час.

А з приміщенням уже визначилися? 
На початку ми базуватимемося в МОЗі, але це тільки на початку створення служби. Далі ми переїдемо до власного приміщення. Наразі складно сказати, куди саме, але уявляю, що це буде світле офісне приміщення повністю відкритого типу. Воно своїм виглядом повинно декларувати, що реформа системи фінансування медичного обслуговування населення повністю прозора.

На організацію роботи НСЗУ в бюджеті закладено 211 млн грн. На що підуть ці кошти?
Більша частина — на оплату праці.

А яка зарплата у вас?
У мене зарплата згідно з конкурсними умовами, яку мені встановили як посадовий оклад. Він складатиме 18 тис. грн. Ще будуть передбачені законом надбавка, премія, виплати за ранг. Не зовсім адекватно, як на мене, з огляду на рівень посади й відповідальності, але вистачить, я маю скромні вимоги в побуті. Більше мене турбує, як знайти фахівців на роботу в службу, коли не можеш забезпечити хоча б наближений до ринкового рівень оплати праці?

Ви сказали, що вже сформували структуру нового органу...
Це складна структура, але основними будуть функції договірної роботи з надавачами медичних послуг та відділи медичних експертів, економістів та аналітиків, які займатимуться розробкою тарифів та програми медичних гарантій. А також великий підрозділ комунікацій, тому що, згідно із законом, ми повинні забезпечувати інформування населення про обсяг програми державних гарантій.

Кожен повинен знати, що йому гарантує держава, у якому обсязі, як це реалізується. Це також покладається на Національну службу здоров'я.

В апараті є різні департаменти, які стосуються фінансів, бухгалтерії, казначейства тощо. Усе, що потрібно для виконання функцій держави.

Також із часом в управління НСЗУ перейде державне підприємство «Електронне здоров'я». Оскільки вся робота НСЗУ побудована на електронній медицині. Як ми знаємо, лікарі первинної медичної допомоги укладатимуть декларацію з пацієнтами й заноситимуть інформацію до системи електронної медицини. Також система містить реєстри закладів, лікарів і пацієнтів «первинки». Отже, на основі цих даних ми формуватимемо бюджети закладів і перераховуватимемо їм кошти на основі подушної ставки. Це — основа нашої роботи у другій половині 2018 року.

Паралельно триватиме підготовка до 2019 року, й основне — 2020 року, коли всі послуги, надані пацієнтам медичними закладами не тільки первинного рівня, але й лікарями, будуть фінансуватися через НСЗУ в рамках програми медичних гарантій.

Передбачається також формування територіальних підрозділів, офісів у кожній області. Це будуть не юридичні особи, а відділення Національної служби здоров'я із певними спеціалізованими функціями.

Нацслужба здоров'я виконуватиме й контролюючу функцію…
Так, саме так. Ми контролюємо надавача послуг, тобто заклад і лікаря. Як це відбувається? Лікарні звітують нам через електронну систему охорони здоров'я, але не так, як звикли на папері, а просто тим, що заносять до системи інформацію про свою роботу. Ось веде сімейний лікар, припустимо, 2 тисячі пацієнтів і заносить усі дані про них у систему. Ця інформація консолідується в нас.

І як ця інформація допоможе вам контролювати лікарів у разі, якщо вони дописуватимуть собі пацієнтів чи якимось іншим чином фальсифікуватимуть дані?     
Знеособлені дані з'являються на порталі охорони здоров'я, де можна побачити, хто які договори має і які послуги надає. І лікар, який уже знає, що за ведення дітей чи пенсіонерів він отримає більшу платню, може спокуситися й домалювати декларації чи подати невірні дані в систему. Проте ми розуміємо, що якщо брати загальну статистику по Україні, то пенсіонерів в одного лікаря може бути не більше 40% або дітей не більше 30%. Наразі я наводжу приклади, точної інформації поки що немає.

Тобто сама система аналізуватиме себе. У НСЗУ буде спеціальний відділ, який займатиметься симуляційним моделюванням. Як тільки в лікарні виникнуть відхилення від статистично прийнятних показників, це стане приводом для перевірки.

Штучний інтелект дає фантастичні можливості для відслідковування шахрайства. Ми останні з європейських країн входимо в реформу. У Європі для систем охорони здоров'я вже існують схожі алгоритми, ми просто впровадимо їх у себе.

До речі, оскільки ви заговорили про тарифну сітку, давайте обговоримо її?
Базовий тариф за річне ведення  лікарем «первинки» одного пацієнта у 2018 році — 370 грн. Коли ми говоримо про цей тариф, то маємо на увазі здорову, працездатну людину віком від 18 до 39 років.

Далі йдуть коефіцієнти. Дитина від 0 до 5 років рахується з  коефіцієнтом 4. Від 6 до 17 років — коефіцієнт 2,2. Із 40 до 64 років — 1,2. І старше 65 — 2.

До речі, щороку базова ставка підвищуватиметься. Наступного року буде орієнтовно 450, а не 370 грн. Коефіцієнти також дещо змінять свою вагу. Ми зберемо певну інформацію, отримаємо реальний зріз і тоді підкоригуємо їх у відповідності до структури населення України та потреби в медичних послугах.

На скільки зросте зарплатня лікаря «первинки» із введенням нового механізму фінансування?
Моделювання показує, що за умов правильного господарювання лікар може розраховувати на зарплатню від 15 до 30 тис. грн.

Підвищення тарифу й таке значне підвищення зарплати — це для того, щоб лікарні швидше переходили на новий механізм фінансування?
Звісно. Основне завдання реформи — економічними стимулами змінити поведінку надавача. Щоб він краще надавав медичні послуги пацієнту. Тобто заклад не утримувався, а міг прогнозовано формувати свій бюджет на основі кількості та якості послуг наданих громадянам.

А тарифи після переходу на нову систему ви не знизите?
Ні, спеціально ніхто таким займатися не буде. Проте це все залежить від стану економіки країни.

Ми постійно говоримо про те, що лікарі укладатимуть договори. Проте для цього вони повинні відповідати умовам, які ви до них висуваєте. Нагадайте, що це за умови?
Нічого складного й екстраординарного. Центр первинної медичної служби чи амбулаторія повинні автономізуватися. Тобто стати комунальним некомерційним підприємством, яке зможе відкрити розрахунковий рахунок у банку. У них повинні бути комп'ютери, підключені до електронної системи охорони здоров'я через одну з медичних інформаційних систему (МІС), яка пройшла сертифікацію. Їх список можна подивитись на сайті «Електронного здоров'я».

Що стосується матеріально-технічного оснащення, його перелік визначений наказом МОЗ №148, який уже прийнятий. Знову ж таки, він цілком доступний для виконання. У лікаря має бути кабінет, набір простого медобладнання для обстеження, перелік необхідних ліків тощо.

Який відсоток «первинки» ви сподіваєтеся перевести на новий механізм фінансування до кінця 2018 року?
Знаєте, є закон поширення інновацій. Інноватори — це лише два-три відсотки. Ми так і розраховуємо, що спочатку на нову систему фінансування перейде до 3% закладів «первинки». У другій половині року в третьому кварталі можна очікувати на 15% закладів первинки, це так звані ранні послідовники. Це ті, хто сумнівався, але як тільки побачив, що все працює, приєднався.

Потім піде основна маса. Це ті, хто хоче переконатися, що все гаразд. Закон є, і постанова Кабміну є, і служба є, і накази МОЗу. Департамент охорони здоров'я області теж створив свій документ на виконання всіх цих документів — все, нема де дітися, треба йти.

Ну й останніми —  пізні послідовники, які відкладатимуть до останнього.

Це ті заклади й лікарі, які будуть до кінця сидіти на медичних субвенціях. І такий розвиток подій абсолютно прогнозований. Проте з 2020 року субвенцій не буде — тільки програма медичних гарантій через НСЗУ.

Що буде з тими закладами чи лікарями «первинки», які не перейдуть на нову систему фінансування до 2020 року?
Ми не фінансуватимемо їх. У нас на це не буде підстав. Який механізм? Сімейний лікар набирає необхідну кількість пацієнтів, за медичне обслуговування яких ми йому платимо, це якщо зовсім спрощено пояснювати. Ми, як розпорядник коштів, укладаємо договір або з лікарем-ФОПом, або із закладом, де працює обраний лікар «первинки». І на підставі цих даних за договором із НСЗУ оплачуємо його річну роботу. Якщо цих договорів не буде, як ми повинні йому заплатити?

Проговорю ще раз, що перехідний період для «первинки» діє до кінця 2018 року, тобто саме до цього часу вони можуть розраховувати на субвенції, на старий механізм фінансування. Із 2019 року «первинка» переходить на новий механізм.

Можна сказати, що ті заклади, які не встигнуть перейти на нову систему фінансування, будуть зачинені?
Особисто зачиняти заклади я не збираюсь. Вони просто не отримуватимуть фінансування, якщо приймуть рішення не укладати договір із нами. Проте це рішення — повністю їх та місцевої влади вибір. Надалі вони зможуть перекваліфікуватися або піти працювати в приватний сектор.

Якщо рухатися далі, уже потрібно розпочинати підготовку до реформи вторинної медичної допомоги. Є вже якісь напрацювання?
Зараз ми зібрали первинні дані, на основі яких будемо розраховувати вартість одного пролікованого випадку в стаціонарі. Ми використаємо один із варіантів DRG — Diagnostic Related Group, діагностично споріднені групи. Це спосіб, який визначає середній тариф на подібні між собою випадки. Він розраховується в декількох так званих реферсних лікарнях по всій Україні, тобто визначається середній тариф, який діє для всієї України. Він платиться з певними коефіцієнтами складності. Ось такий механізм розрахунку для «воринки».

З приводу системи реімбурсації — коли вона до вас перейде?
Швидше за все, реімбурсація перейде в 2019 році. Бо частина, яка стосується амбулаторних ліків, згідно із законом, повинна бути реалізована через Національну службу здоров'я.  Ця робота ще чекає на нас. Взагалі, робота над реформою системи фінансування медицини тільки розпочинається, ще працювати й працювати. І над «вторинкою», і над «третинкою».

Источник: www.pharma.net.ua

подписаться на рассылку

Календарь событий


Пн Вт Ср Чт Пт Сб Вс
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

LinkedIn Facebook ВКонтакте